MTI / iho
2017.7.26 18:45  
 

A tízmilliárd forint több mint felét az erdészetek kapják.

 

Az Indóház előzménycikkében a Magyar Közlönyben megjelent fejlesztési ütemeket vették górcső alá, amely már a később megszavazandó közel 15 milliárd forint elosztásáról szól, de Révész Máriusz kormánybiztos egyelőre a jelenleg is meglevő összegről tartott sajtótájékoztatót. Az összeg 2016 óta folyamatosan emelkedik: az eredeti 6,6 milliárdról először decemberben emelték tízre. Az Indóház április-májusi száma foglalkozott az ezen összegen felüli tervezési, fejlesztési ötletekkel is,

Lássuk szép sorjában, mire is lesz elég az a bizonyos tízmilliárd! Az erdészetek (és az áltaulk fenntartott vasutak, természetesen) hat, a MÁV 1,4, az egyéb fenntartású vasutak 2,5 milliárd forinthoz juthatnak, ezen forrásokat pályafelújításra, járműkorszerűsítésre, járműprototípus kialakítására, illetve vonalhosszabbítások tervezésére lehet fordítani.

Az erdészeteknek, az általuk fenntartott vasutaknak jut a legtöbb pénz
(fotó: Kemsei Zoltán)
 

Az első ütemben megújul a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, a nagycenki Széchenyi Múzeumvasút, a lillafüredi, a gyöngyösi, a királyréti állami erdei vasút, a kemencei, a debreceni és a balatonfenyvesi kisvasút pályája, járművei. A mozdonyok, vagonok prototípusainak kifejlesztésére összesen hétszázmillió forintot ad a kormány.

A kormány döntött arról, hogy elkészítteti a kisvasúti fejlesztésre vonatkozó terveket is. A balatonfenyvesi kisvasút csisztai szakasza újraéledhet (egyelőre a rajzasztalon csupán), a nagycenki vonal Fertődig futna. A kemencei és a királyréti vonal folytatását is (újra)tervezik – azokban a bizonyos régi szép időkben természetesen mindkét vonal hosszabb volt. A felcsúti kisvasút mindkét irányban újjáélesztené a hajdani nagyvasúti vonalat Lovasberény–Bicske között (ez előbbi településhez akkor nem ártana, ha Fehérvárról egy Bz is ingázna). Megvalósíthatósági tanulmány készül a nyíregyházi kisvasút újjáélesztésére, Lillafüreden pedig pályarekonstrukció várható.

Révész Máriusz kiemelte: az utasszám további növekedését várják ezektől az intézkedésektől: a statisztika mindenképp jó eddig is. A 2015-ös adatokhoz képest 14,8 százalékkal többen, 1,38 millióan utaztak tavaly a magyarországi kisvasutakon.

 

( Forrás: http://www.iho.hu )